Rozdělení úseků v DCC

Otázky zaměřené na digitální řízení modelové železnice, digitalizaci lokomotiv a vše o DCC.
Odpovědět
Hoffi74
Příspěvky: 2
Registrován: 28.1.2024 00:44:39

Rozdělení úseků v DCC

Příspěvek od Hoffi74 »

Dobrý den,

stavím poprvé kolejiště a i když jsem chtěl jen analogové přeci jen mě láká víc digitál i kvůli synovi, že by ho to možná taky začalo bavit. Co mě aktuálně trápí nejvíc je jak rozdělit jednotlivé úseky, abych mohl postupně přidávat další funkce. Přijde mi nesmysl dodatečně přeřezávat koleje až přijdu na novou funkci. Nevím jestli jsem pochopil dobře, že dekodér obsazení a zpětného hlášení je totéž např.S88. Do budoucna bych určitě chtěl ovládat provoz na pc, ale zatím bych si určitě vystačil s androidem. Co mě hlavně zajímá je zda lze pustit za sebou dvě lokomotivy, aby se nedohonily něco jako autoblok analogu. Asi to řeší dekodér S88 že? A funguje to i v opačném směru? Nebo když bych chtěl v budoucnu používat ovládání na pc jak mám rozdělit kolej nádraží,aby to fungovalo v obou směrech? Stačí to na dva nebo to musí být na tři úseky? Pro mě by bylo ideální kdybych viděl nějaké jednoduché schéma kde by na oválu bylo třeba dvoukolejné nádraží a bylo tam zakresleno kde mám koleje přerušit pro automatické zastavení vlaku
a další úsek kde by vyčkávala další lokomotiva pokud by byl úsek před ní obsazený a jeden přejezd. Nejde mi v tuto chvíli o přesné zapojení dekodérů.
Omlouvám se za asi hloupý dotaz, ale pokud se nebudu mít s kým poradit nemá to pro mě smysl se do toho pouštět, ale mám pocit, že u vás ta podpora je a to mě trochu povzbuzuje to zkusit.

Díky Richard H.
Uživatelský avatar
zavavov
Příspěvky: 364
Registrován: 16.3.2021 08:37:58
Bydliště: Brno
x 32
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozdělení úseků v DCC

Příspěvek od zavavov »

Dobrý den,
omlouvám se za opožděnou odpověď. Ohledně tohoto tématu nemám příliš velké zkušenosti z velkých kolejišť, ale své kolejiště mám rozděleno na úseky.
Je to zhruba tak, jak píšete. Každý úsek je sledován pomocí detektoru zpětného hlášení (např. S88 nebo RS-BUS), ten posílá informace o obsazení do centrály, která může buď rovnou vyhodnocovat (TCS-2 umí jednoduché akce na základě obsazení) nebo to posílá dál do PC. Programy v PC se dají nastavit už komplikovaněji, využívají nejen detekci obsazení, ale dopočítají zastavení dle délky koleje, rychlosti vlaku a dalších nastavení (tohle jsem nikdy nezkoušel).
V základy podle mě stačí mít každou nádražní kolej izolovanou jako jeden úsek. Stačí izolovat jen jednu kolejnici - pak je potřeba izolovat vždy tu stejnou na celém kolejišti.

Plánek Vám asi momentálně nenakreslím, ale pokud máte nějaké složitější kolejiště, doporučuji ještě požádat radu někoho například v diskuzním fóru (diskuze.modely.biz) nebo v některé Facebookové skupině, kde je na toto téma více odborníků. Když jim pošlete Váš plánek, tak určitě poradí, jak to je ideálně a správně.
Pomohl Vám tento příspěvek, dejte prosím srdíčko. ❤
Vyřešil tento příspěvek Váš problém, označte jej prosím jako vyřešeno. ✔ - Pomůžete tak ostatním, kteří mohou mít podobný problém.
Děkujeme ZAVAVOV
Hoffi74
Příspěvky: 2
Registrován: 28.1.2024 00:44:39

Re: Rozdělení úseků v DCC

Příspěvek od Hoffi74 »

Děkuji za zprávu a cenné informace.

Richard
sidlo
Příspěvky: 30
Registrován: 27.12.2023 11:36:27
x 3

Re: Rozdělení úseků v DCC

Příspěvek od sidlo »

Trocha teorie: Řízení dělíme na ovládání a regulaci. Ovládání je řízení bez zpětné vazby.
Pokud nemám zpětnou vazbu, tak můžeme udělat pouze nějaký ovládací automat.
Arduino na jednoduché automaty stačí.
S88 by se měl správně nazývat enkodér. Ten totiž stav v kolejišti přečte, zakóduje a pošle centrále.
Naopak centrála příkaz zakóduje, pošle, dekodér ho dekóduje a něco na kolejišti udělá.
Já obyčejně doporučuji: každá staniční kolej jeden úsek (pokud není kolej rozdělena cestovými návěstidly na více úseků), každá výhybka zvlášť, záhlaví, úsek od vjezdového návěstidla do poloviny mezistaničního úseku nebo k oddílovému návěstidlu, v případě autobloku mezi každým oddílovým návěstidlem.
Ohlas výhybek - pokud je kolejiště větší, tak je dobré mít i ohlas výhybek, který hlásí že došlo k přestavení přestavníku.
Detekce obsazení se potýká s citlivostí obvodu. Vysoká citlivost může být na škodu stejně jako nízká citlivost. U detekce se potřeba se vypořádat také se zákmity. Ty vznikají nedokonalým stykem kolo kolejnice při znečištěných kolejích a dvojkolích. Obzvláště řídící programy zákmity nemají rády, protože je to mate.
Detekci vozidel zajišťuje dekodér v lokomotivě. Pokud se to má myslet a náročnějším provozem vážně, tak je třeba řešit i detekci vagonů.
Dále je třeba se rozhodnout, jak moc chceme být modeloví nebo nám bude stačit hračkovitost a předvést se před návštěvou.
Složitější systémy se neobejdou bez řízení počítačem.
Různé SW se liší přesností provozu a přesností zastavení. Musíme si rozhodnout, zdali budeme od SW žádat také reakci na návěstidla i v režimu automatického provozu, zvláště pak v případech kdy bude návěstidlo nařizovat sníženou rychlost nebo zastavení. To je podmínka pro smíšený provoz s ručním řízením.
Při stanovování počtu úseků izolovaných obvodů s detekcí se musí vzít v úvahu i použitý SW. Některé SW vyžadují i několik snímačů v jednom bloku, aby byly schopny modelově a přesně zastavit vlak, např. https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=se ... _blocks-en.

Ukázka jak řeší automatický provoz JMRI https://sites.google.com/site/sidloweb/rozkazy.
Odpovědět